Biblijsko razmišljanje uz drugu nedjelju kroz godinu
Današnji evanđeoski odlomak
opisuje istovjetan događaj koji smo čitali i o kojem smo razmišljali prošle
nedjelje kad smo slavili blagdan Krštenja Gospodinova, s time da samo prošle
nedjelje čitali opis iz Evanđelja po Mateju, dok danas čitamo tekst iz pera
svetog Ivana. Od blagdana njegova krštenja kojim se ujedno zaključuje
liturgijski ciklus božićnog vremena, prelazimo u liturgijsko vrijeme kroz
godinu, razmišljajući o istom događaju samo iz druge perspektive. Od slavlja
blagdana njegova krštenja, ulazimo u onu svakodnevnicu koja nije pasivna
svakodnevnica, nego ono redovito sveto vrijeme, koje bi kao i njegovo moralo
biti posvećeno spasenjskim djelovanjem, to jest naviještanjem. Vrijeme kroz
godinu je prigoda da nastavimo živjeti novim intenzitetom koji nam je
posredovao sam Gospodin, a to je intenzitet njegova očitovanja svijetu.
U prvoj Crkvi se prije svega
intenzivno raspravljalo o značenju ovog događaja najprije za Gospodinov život,
a tek onda kasnije i za život pojedinog vjernika. Gledano iz kristološke
perspektive ono je bilo prekretnica u Gospodinovu životu, jer je nakon što je
primio krštenje Gospodin počeo svoje javno djelovanje. A gledano iz perspektive
Ivana Krstitelja, krštenje kojim je on krštavao narod imalo je smisla samo kao
priprava za Mesijin dolazak: „Ja ga nisam poznavao, ali baš zato dođoh i krstim
vodom da se on očituje Izraelu.“ Zato nam sveti Ivan Evanđelist i prenosi ovaj
događaj kako bi posvjedočio da se Mesija doista i očitovao u Izraelu od
trenutka kad je Isus došao na Jerodan tražeći od Ivana da ga krsti. S pravom
onda možemo reći da je Ivan bio prvi kojem se Isus očitovao kao Sin Božji i
Otkupitelj.
U tom duhu i sveti Augustin
iščitava ovaj događaj, propitujući najprije značenje, zadaću i korist Ivanova
krštenja, pri čemu je vrlo kritičan: „Braćo moja, da je čemu koristilo i sada
bi ostalo, a ljudi bi se krštavali Ivanovim krštenjem, te bi tako dolazili do
Kristova krstitelja. Ali što veli Krstitelj? Krstim da se on očituje Izraelu.
Hoće reći da je došao krstiti vodom da se Krist očituje Izraelu, narodu
Izraelovu. Ivan je primio otajstvo krštenja vodom pokore kako bi pripremio put
Gospodinu, kad još Gospodin ne bijaše došao. Ali kad se Gospodin pojavio,
suvišno mu je put pripravljati, jer onima koji ga upoznaše sam je postao put.
Stoga nije bilo dugotrajno Ivanovo krštenje. Ali kako se pojavio Gospodin?
Ponizan. Pojavio se kako bi Ivan primio krštenje kojim je trebao biti kršten
sam Gospodin.“ (In Jo. Ev. tr. 4,12)
Doista, razvidno je da je Ivan
krštavao kako bi se Gospodin očitovao Izraelu, a prvi od sveg Izraela bio je
sam Preteča koji se svojim krštenjem pokore čistio kako bi primio veliki dar
očitovanja Mesijina. Tako je u trenutku krštenja Gospodinova Ivan upoznao onoga
kojega nije poznavao, te je po tom događaju počelo očitovanje Gospodinovo
Izraelu. A prvi čin Gospodinova očitovanje bilo je očitovanje Ivanu, te je
njemu krštenje pokorom bilo korisno da upozna Jaganjca Božjega i da potom
posvjedoči za njega. Krštenje pokorom pripremilo ga je za ono drugo krštenje
koje je tako odvažno najavljivao. Ivan je vidio Duha Svetoga kako silazi nad
Isusa, te je tako i sam primio krštenje Duhom, što će poslije posvjedočiti
dajući krv za Krista. Ivan je tako prvi koji je kršten Gospodnjom snagom, jer
mu se očitovao Mesija i jer ga je obdario svojim Duhom.
Iz svega toga izvire obveza za
nas kršćane, biti na tragu Ivanova svjedočanstva za Isusa. Ne možemo živjeti
kao da ga ne poznamo, premda vidimo da mnogi oko nas ne samo žive kao da Krist
nije očitovan svijetu, nego kao da uopće Boga nema. Vrijeme kroz godinu nam je
poticaj da i svojoj svakodnevnici, a ne samo u prigodi nekih većih blagdana,
Gospodina očitujemo svijetu, jer bez nas se to očitovanje ne događa. Kao što je
Ivan Krstitelj pripremao svijet na to očitovanje, i nama je dodijeljena ta ista
zadaća. Činiti nam je sve što je u našoj moći da se Isus očituje narodu, koji
sporo prihvaća takvo očitovanje, jer su mu oči zastrte slabošću i grijehom.
Živjeti nam je stoga tako
intenzivno, a to znači svjedočki, kao što je činio sveti Ivan Krstitelj, sveti
Augustin i prva kršćanska zajednica, jer je neophodno i naše služenje Božjem
otajstvu kako bi se Isus očitovao svijetu doista kao Božji pomazanik i Jaganjac
koji oduzima grijehe svijeta. Svjedočiti nam je tako da njegovo svjetlo može
zasjati ljudima našega vremena koji odbijaju naći se u zajedništvu s njime, te
zbog toga čame pod teretom grijeha, koji ljudi nisu vlasni sebi skinuti, nego
to može jedino Jaganjac Božji koji oduzima grijehe svijeta. A kako bi čovjek
našega vremena dopustio Jaganjcu da mu skine teret grijeha, neophodno je naše
sveto služenje i svjedočenje u svijetu.
dr. don Ivan Bodrožić
Preuzeto sa portala Bitno.net
Nema komentara:
Objavi komentar