UTJECAJ VJERE NA SUČELJAVANJE S BOLEŠĆU
Vesna
Konjevoda, Anamarija Habuš
SAŽETAK
Oboljeli od teško
izlječivih ili neizlječivih bolesti, različito se sučeljavaju sa svojom
bolešću. Jedni prihvate neizlječivost svoje bolesti i neminovnost smrti,
odustaju od agresivnih terapija koja bi im možda mogle produžiti život ali koje
se prilično teško podnose te osobito pred kraj života
pronalaze utjehu u svojim obiteljima, prijateljima, religiji. Drugi si
konačno ispunjavaju želje koje su dugo nosili u sebi. A treći se odluče boriti
i prihvaćaju sve oblike liječenja. Prema istraživanjima upravo ta treća
grupacija na taj put kreće uz pomoć molitve i vjere.
Duhovna
medicina danas nije novitet niti je nepoznanica. Provode se brojna istraživanja
o utjecaju vjere na mentalno i fizičko
zdravlje. Svjetska zdravstvena organizacija (SZO), uključila je preko 30 međunarodnih
centara u svoju studiju kvalitete življenja koja je uključivala šest sljedećih
dimenzija: tjelesno i psihičko zdravlje, osobnu nezavisnost, socijalne odnose,
okoliš te duhovnost i religijske običaje. Jedan od glavnih zaključaka ove
studije odnosi se upravo na duhovnost, a kaže sljedeće: "Do nedavno su
zdravstveni djelatnici pretežito pratili medicinski model po kojem se pacijenti
liječe uglavnom terapijom lijekovima i kirurškim metodama, dok se manja važnost
pridavala duhovnosti i vjeri u izlječenje te odnosu doktor - pacijent.
Pacijenti i liječnici počeli su uviđati vrijednost faktora kao što su
duhovnost, vjera i suosjećanje u procesu izlječenja.“
Cilj ovog rada je
dokazati kako su duhovnost i vjera uz molitvu u pozitivnom odnosu sa
sučeljavanjem s bolešću.
Hipoteza je da
su ljudi koji vjeruju jači, strpljiviji,
bolje podnose i kupiraju bolove te se lakše i brže sučeljavaju s bolešću.
UVOD
„Zdravlje je stanje potpunog fizičkog, duševnog i
socijalnog blagostanja, a ne samo odsustvo bolesti i iznemoglosti.“ (SZO 1948.)
Prema definiciji bolest
je poremećaj u radu organizama, kada dolazi do nesklada tjelesnoga i duševnog
stanja. Predstavlja stanje koje ukazuje na nužnu promjenu životnih navika i
stila života.
Čimbenici rizika za
nastanak bolesti su: biološki faktori i uvjeti okoline, zdravstveno-rizični
načini ponašanja, emocionalni stresovi koji oslabljuju čovjekov imunološki
sustav i pridonose aktiviranju bolesti.
U današnje
vrijeme često smo uvjereni kako sve možemo kupiti novcem, pa se onda kroz to
prezentiramo u društvu. Važno nam je da nas ljudi oslovljavaju s
gospodine/gospođo, titulama i da u tome
ni slučajno ne pogriješe, jer se identificiramo s time što smo u životu
postigli. Puni smo informacija o svemu, sve nam je dostupno i sve znamo. A što
kad se susretnemo s bolešću? Što kada nam se preko noći preokrene svijet,
preslože prioriteti? Kada strah, neizvjesnost i panika zavladaju našim životom
i duhom? Za čime posežemo tada? Lijekovima, operacijama, raznim terapijskim tehnikama. To nam je prvo u glavi. Koliko
ljudi se tada preispita gdje su pogriješili, zašto baš ja i gdje je taj Bog?
Tisućljećima se smatralo da su duhovno i tjelesno nedjeljivi pojmovi,
iako je bilo zagovornika i suprotnih pogleda. S Reneom Descartesom, sedamnaesto stoljeće je dovelo do zagovaranja stajališta odijeljenog pristupa duhovnog i tjelesnog. Na tim temeljima je krenuo snažan napredak medicine i uspješno liječenje cijelog niza bolesti te se postepeno napuštalo mišljenje o jedinstvu tjelesnog i duhovnog. Uvelike pojednostavljeno, smatralo se da je tijelo u biti „stroj“ koji se može „popravljanjem dijelova" vratiti u optimalno stanje ili ga barem približiti tom stanju.
iako je bilo zagovornika i suprotnih pogleda. S Reneom Descartesom, sedamnaesto stoljeće je dovelo do zagovaranja stajališta odijeljenog pristupa duhovnog i tjelesnog. Na tim temeljima je krenuo snažan napredak medicine i uspješno liječenje cijelog niza bolesti te se postepeno napuštalo mišljenje o jedinstvu tjelesnog i duhovnog. Uvelike pojednostavljeno, smatralo se da je tijelo u biti „stroj“ koji se može „popravljanjem dijelova" vratiti u optimalno stanje ili ga barem približiti tom stanju.
U XX. st. duhovnost je izgubila svoje mjesto u medicini nauštrb shvaćanja čovjeka
kao stroja.
Teološki gledano bolest
podsjeća čovjeka i na iskonski grijeh. Bog je na početku stvorio sve dobro
(Post 1,31). Po grijehu čovjek se udaljava od Boga, u njegov život ulazi
nesklad, razdor, bolest i smrt.
Razvoj tehnike u 19. i
20. st. osjetio se u medicini te je istisnuta vjera i molitva kao jedan od
načina pomoći kod liječenja. Sve se manje prilazi bolesniku holističkim
pristupom, ne prati se bolesnik kao jedinstven neraskidiv spoj duše i tijela, nego
se u prvi plan stavljaju tehnika i lijekovi. Iako je isprepletenost duhovnog i
tjelesnog poznata od najstarijih civilizacija te je isticana u gotovo svim
religijama, tek se u zadnje vrijeme taj međuodnos više proučava i polako vraća
svoj izgubljen značaj.
Ukoliko je življenje vjere odnosno duhovnost autentično, uzeti nam je u obzir i njezinu mogućnost pomoći u prevladavanju psihičkih tegoba napose depresivnih stanja i tjelesnih teškoća. Mnogi ljudi, suočeni s teškom bolešću i imajući odjednom vremena za razmišljanje o svome životu, dolaze do spoznaje da su prije nego što su se razboljeli bili duboko nesretni i nezadovoljni svojim životom.
Ukoliko je življenje vjere odnosno duhovnost autentično, uzeti nam je u obzir i njezinu mogućnost pomoći u prevladavanju psihičkih tegoba napose depresivnih stanja i tjelesnih teškoća. Mnogi ljudi, suočeni s teškom bolešću i imajući odjednom vremena za razmišljanje o svome životu, dolaze do spoznaje da su prije nego što su se razboljeli bili duboko nesretni i nezadovoljni svojim životom.
Za svakog zdravog pojedinca spoznaja da je bolestan
teška je. Na bolest se može gledati iz raznih aspekta; kao na kaznu, upozorenje
ili izazov. Svaku kroničnu bolest treba prihvatiti i uhvatiti se u koštac s
njome, držati je pod nadzorom. Veliku pomoć u tome pružaju medicinski
djelatnici, obitelj, vjera, adekvatna terapija i rehabilitacija.
Liječenje bolesti
trebalo bi uključiti prirodne procese oporavka tijela, uma i duše. Svako
liječenje bi trebalo početi s vjerom u izlječenje. Oboljeli već na samom
početku zbog predrasuda, a možda i zbog krivog odnosa zdravstvenih djelatnika,
gube motivaciju i vjeru pa vjerojatno umanjuju i sam efekt terapije.
Vjera osnažuje i
olakšava nošenje sa svime što život stavlja na put. Istraživanja pokazuju da
većini ljudi duhovnost ili vjera pomažu da žive duže i oporavljaju se od
bolesti brže i uz manje komplikacija, skloniji su bolje se nositi s bolešću,
osjećaju manje depresije, a zdravi uživaju u boljem zdravlju.
Istinski religiozne osobe znaju iz iskustva, a istraživanja potvrđuju da religijska praksa:
Istinski religiozne osobe znaju iz iskustva, a istraživanja potvrđuju da religijska praksa:
•
dovodi do psihofizičke relaksacije;
•
razvija koncentraciju i pažnju;
•
disciplinira i jača voljne, emocionalne i
kognitivne funkcije;
•
jača grupnu integraciju i osposobljava jedinku za
timski rad;
•
olakšava usklađivanje zahtjeva superega s
realitetom;
•
pomaže u rješavanju unutarnjih konflikta;
•
oslobađa od napetosti, anksioznosti, fobije i
depresivnosti;
•
pomaže prilagođavanju grupnim standardima i
vrijednostima;
•
razvija samopoštovanje i pomaže u prihvaćanju
vlastite ličnosti;
•
pomaže u prihvaćanju i razumijevanju drugih;
•
razvija osjećaj individualne i kolektivne odgovornosti;
•
potiče individualno sazrijevanje;
•
razvija socijalnu svijest i pomaže u očuvanju
socijalnih vrijednosti i standarda.
REZULTATI
Na Zavodu za abdominalnu kirurgiju Klinike za
kirurške bolesti KB „Sveti Duh“ u periodu od 01.11.2014.-10.11.2014. godine
anonimnim anketnim upitnikom u kojem je sudjelovalo 20 ispitanika (10 muškaraca
i 10 žena), prikupljeni su sljedeći rezultati:
Slika 1. Anketni upitnik
Grafikon 1. Odgovori muških ispitanika
Grafikon 2. Odgovori ženskih ispitanika
Na prvo pitanje „Jeste
li vjernik ?“, potvrdno su odgovorile sve ispitanice (100%) dok su muškarci na
isto pitanje odgovorili potvrdno sa 80%, dvoje ih se izjasnilo kao nesigurno.
Na pitanje vezano uz oslanjanje na vjeru u dobrim i lošim životnim situacijama
sve ispitanice odgovorile su potvrdno dok su muški ispitanici potvrdno
odgovorili 80 % a 20% ih nije sigurno.
Oslanjanjem na vjeru
samo u lošim životnim situacijama podjednako negativno su odgovorili i muški i
ženski ispitanici 80 %. Na molitvu kao sastavni dio života pozitivno je
odgovorilo 80% muškaraca i žena dok su mišljenja o utjecaju molitve na
olakšavanje zabrinutosti oko trenutnog zdravstvenog stanja podijeljena. 100 %
ženskih ispitanica i 60 % muških ispitanika uz molitvu uspješno saniraju
zabrinutost dok 30% muškaraca nisu sigurni da im molitva pomaže u smanjenju
zabrinutosti. Na šesto pitanje pozitivno su odgovorile sve ispitanice i navode
da im vjera i molitva pružaju psihičko olakšanje u suočavanju s bolešću dok
isto misli 80% muških ispitanika a 20 % ih nije sigurno. Uz vjeru i molitvu 90%
žena i 70% muškaraca bolje podnose bolove dok su preostali nesigurni. Na
pitanje umanjuje li vjera potrebu za korištenjem analgetika pozitivno je
odgovorilo 20 % muških, 50% se izjasnilo da ne vjeruju u povećanu učinkovitost
lijekova dok ih 30% nije sigurno. Na isto pitanje 40 % žena odgovorilo je
potvrdno, 40 % negativno dok je 20 % nesigurno. Općenito povećava li vjera
učinkovitost lijekova pozitivno je odgovorilo 70% žena i 30 % muškaraca, 20% iz
obje grupe izjasnilo se negativno dok 50 % muških ispitanika nije sigurno. Sve
ispitanice odgovorile su negativno te se ne smatraju napuštene od Boga zbog
bolesti 90% muškaraca dijeli njihovo mišljenje dok je 10% sigurno. Zbog bolesti
često plače samo 10% ispitanica. 60% muških i 80% žena ne plaču često dok njih
40% nije sigurno smatra li se njihovo
plakanje čestim. Većina ispitanika,70% muškaraca i 90% žena ne boji se umiranja
i smrti dok se 20% muškaraca boji. Na pitanje smatraju li svoju bolest Božjom
kaznom ili opomenom potvrdno je odgovorilo 30% muškaraca i 20% žena, 40% muških
i 70 % ženskih ispitanika odgovorilo je negativno a 30% muškaraca izjasnilo se
kao nesigurno. U iscjeljenje molitvom vjeruje 50 % muških ispitanika i 70%
žena, 20% muških i ženskih ne vjeruje u iscjeljenje molitvom dok se 30% muških
i 10% ženskih izjasnilo kao nesigurno.
RASPRAVA
Programi na razini SZO imaju za cilj integrirati duhovne potrebe i
potencijale bolesnika, stvoriti u bolnicama ozračje koje daje osjećaj
sigurnosti, vrijednosti i povjerenja. Važno je osigurati dovoljno vremena
zdravstvenim djelatnicima da im pacijenti doista mogu i stignu iznijeti svoje
tegobe i osjećaje. Potrebno je poticati pronalaženje smisla patnje i pružiti
mogućnost razvoja odnosa s Bogom i produbljivanjem vjere.
Prema provedenoj anketi
saznajemo kako se ljudi zaista oslanjaju na vjeru u svim životnim situacijama,
i dobrim i lošim. Velikoj većini (80 %),
molitva je sastavni dio života ali razlikuju se stavovi ženskih i muških ispitanika.
Žene su sklonije molitvi, ona im donosi duhovni mir i bolje podnošenje bolova.
Međutim većina muških i ženskih ispitanika ne smatra da vjera u potpunosti umanjuje
upotrebu analgetika i lijekova tako da se može tumačiti s obzirom na prethodni
odgovor, da im vjera donosi duhovni mir u prihvaćanju bolova ali uz uzimanje terapije.
Ženske ispitanice ne smatraju u velikoj većini svoju bolest Božjom kaznom dok
su muški ispitanici podijeljeni. 30 % sigurno je da je njihova bolest Božja
kazna a 30 % se izjasnilo kao nesigurno. Žene su općenito otvorenije prema
vjeri, prepuste se Božjoj milosti i nekako se snažnije i mirnije nose i
sučeljavaju s bolešću. Okreću se molitvi, puno češće traže bolesničko
pomazanje, posjećuju bolničku kapelicu i odlaze na molitvu. Također vjernici
navode kako im u bolesničkim sobama nedostaje križ na vidljivom mjestu.
Medicinske sestre ali i svi ostali profili zdravstvenih djelatnika dužni su
osigurati uvjete za nesmetano prakticiranje vjere svim bolesnicima, osigurati
razgovore i ispovijedi na zahtjev bolesnika, te omogućiti odlazak na Svetu misu.
U posljednje vrijeme porastom obaveza i stavljanjem sve većeg tereta
zdravstvene skrbi na leđa medicinskih sestara, sve se više i njih samih okreće
prema vjeri i molitvi. One su spona između bolesnika i liječnika, najviše su i
najčešće uz bolesnika ali i njegovu obitelj u svim fazama bolesti, pružaju im
utjehu i nadu. Na žalost kod medicinskih sestara primijećen je porast kroničnih
bolesti, bolesti lokomotornog sustava, kardiovaskularnih te psihičkih
poremećaja, ali i zloćudnih bolesti.
Pojedine traže sebe u molitvenim zajednicama, duhovnim obnovama, hodočašćima
i svakodnevnoj molitvi.
ZAKLJUČAK
Vjera osnažuje. Vjera daje sposobnost nošenja sa svim nedaćama koje nam se
nađu na životnom putu. Bolesnicima donosi duševni mir, brži i bolji oporavak uz
manje komplikacija, rasvjetljuje svrhu i smisao ljudskog postojanja. Dinamičan je to proces koji daje svrhu i značenje
događajima u životu čak i usred osobne tragedije, krize, stresa, bolesti i
patnje. Duhovnost osnažuje osobu da u cijelosti sudjeluje u životnim iskustvima
od rođenja do smrti.
Zato je potrebno
vjerovati, dobiti duhovnu snagu za život, naučiti hodati ruku pod ruku s Bogom
u ovom svijetu i rješavati smjelo i hrabro svoje probleme.
"...odložiti vam je prijašnje ponašanje,
staroga čovjeka, koga varave požude vode u propast, a obnavljati se duhom svoje
pameti i obući u novoga čovjeka, po Bogu stvorena u pravednosti i svetosti
istine." (Ef. 4,22-24)
LITERATURA
- http://m.ba.voanews.com/a/a-37-2009-03-23-voa2-86139212/1169695.html
- „Vjera i zdravlje“ zbornik radova, Zaklada “Biskup J. Lang”, Zagreb,
2005.
- http://www.hkdmst.hr/content/view/40/32/
- http://www.spiritualresearchfoundation.org/
- Belušić K. ; „10 dana- putovanje koje mijenja život“,Inspiracija,
2013.
- Kheriaty A., Cihak J., „pobijedite depresiju snagom vjere“,Verbum,
2014.